Skip to main navigation Skip to main content Skip to page footer

ΕΛΛΗΝΙΚΑ

Διαδρομές ΙΙ (2024-2025): Δράση Δικτύωσης εκπαιδευτικών κοινοτήτων/φορέων για την προαγωγή του θετικού κλίματος και την ενίσχυση των θετικών συμπεριφορών και σχέσεων στη σχολική κοινότητα

Η Δράση «Διαδρομές ΙΙ / 2024-2025» αποτελεί συνέχεια της Δράσης Δικτύωσης σχολικών μονάδων «Διαδρομές» για την ενδυνάμωση σχολικών κοινοτήτων σε επίπεδο συστήματος (τάξη/σχολείο) και την ενίσχυση της ψυχικής ανθεκτικότητας σε δύσκολες περιόδους που σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε από το Εργαστήριο Σχολικής Ψυχολογίας ΕΚΠΑ (σχολ. έτος 2023-2024).

Σκοπός

Το Εργαστήριο Σχολικής Ψυχολογίας συνεργάζεται με σχολεία και φορείς για τη συνδιαμόρφωση και εφαρμογή ενός μοντέλου παρέμβασης μεταξύ φορέων (Πανεπιστημίου, ΚΕΔΑΣΥ, Σχολικών κοινοτήτων) που αποσκοπεί στην πρόληψη δυσλειτουργικών συμπεριφορών μέσα από την ενίσχυση του σχολικού κλίματος και των θετικών συμπεριφορών. Η παρούσα δράση (Διαδρομές ΙΙ) βασίζεται σε ένα γενικότερο μοντέλο που εφαρμόζεται από την επιστημονική ομάδα του Εργαστηρίου Σχολικής Ψυχολογίας, ΕΚΠΑ για την ψυχική ευεξία στη σχολική κοινότητα, όπου συνδυάζονται οι σύγχρονες θεωρητικές τάσεις, η εμπειρική τεκμηρίωση, αλλά και τα σύγχρονα δεδομένα και προσεγγίσεις.

Στόχοι

  • Η ανάδειξη των στοιχείων εκείνων που το σχολείο διαθέτει ως σύστημα και διευκολύνουν την ψυχοκοινωνική προσαρμογή και ανάπτυξη των μελών του καθώς και των βασικών διαστάσεων του σχολικού κλίματος,
  • Η προαγωγή της συνεργασίας, της ομαδικότητας, της αποδοχής, της αλληλεγγύης, της συνεκτικότητας, της ασφάλειας και της αίσθησης του ανήκειν όλων των μαθητών/τριών,
  • Η σημασία της στοχοθεσίας που λειτουργεί προστατευτικά και συμβάλλει στην ενεργό συμμετοχή και εμπλοκή των μαθητών/τριών σε δράσεις που προάγουν τις θετικές υποστηρικτικές σχέσεις στο σχολείο και την κοινότητα,
  • Η ανάδειξη θετικών στοιχείων ατόμων και συστημάτων (τάξεων –σχολείου) που λειτουργούν προστατευτικά για ζητήματα δυσλειτουργικών συμπεριφορών που σχετίζονται και με ζητήματα πειθαρχίας,
  • Η αναζήτηση μηχανισμών ανταπόκρισης σε προκλήσεις και μοίρασμα τρόπων, σκέψεων, επιλογών και μεθόδων επίλυσης προβλήματος όπως αναδύονται από δραστηριότητες κοινωνικής και συναισθηματικής αγωγής,
  • Η κατανόηση των αναγκών των ευάλωτων ομάδων μαθητών/τριών στο πλαίσιο της κοινωνικής δικαιοσύνης.
  • Συμμετέχοντες
  • Σχολεία Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (Α’ Β’ και Γ’ Τάξεις Γυμνασίου, Α’ τάξη Λυκείου ως μεταβατική τάξη) και σχολεία πρωτοβάθμιας (μόνο ΣΤ’ δημοτικού ως μεταβατική τάξη)

«Διαδρομές» Δράση Δικτύωσης σχολικών μονάδων για την ενδυνάμωση σχολικών κοινοτήτων σε επίπεδο συστήματος (τάξη/σχολείο) και την ενίσχυση της ψυχικής ανθεκτικότητας σε δύσκολες περιόδους.


Το Εργαστήριο Σχολικής Ψυχολογίας, στο πλαίσιο του συνεχιζόμενου έργου του για τη στήριξη των σχολικών κοινοτήτων, διαμόρφωσε τη δράση Δικτύωσης σχολικών μονάδων για την ενδυνάμωση σχολικών κοινοτήτων σε επίπεδο συστήματος (τάξη/σχολείο) και την ενίσχυση της ψυχικής ανθεκτικότητας: «Διαδρομές» για το σχολικό έτος 2023-2024.  Σκοπός της συγκεκριμένης δράσης είναι να αναδειχθούν τα στοιχεία εκείνα που το σχολείο ως σύστημα διαθέτει και διευκολύνουν την προσαρμογή και την ανάπτυξη των μελών του, λειτουργώντας προστατευτικά μέσα από ευκαιρίες που δίνονται στους/στις μαθητές/τριες για να εξελιχθούν, να αναπτύξουν δεξιότητες και να ενδυναμωθούν ψυχολογικά και σε δύσκολες περιόδους.

Δείτε περισσότερες πληροφορίες στην πλατφόρμα δικτύωσης της Δράσης: pathways2city.sdtapps.online/s/pathways/page/welcome

Δείτε το Λεύκωμα της Δράσης ΕΔΩ.

Δείτε την ανακοίνωση του hub ΕΔΩ.


Ψυχοκοινωνική υποστήριξη των σχολικών κοινοτήτων στο πλαίσιο της πανδημίας COVID-19 (2019-2022)


Σε συνέχεια των πολυετών δράσεων του Εργαστηρίου Σχολικής Ψυχολογίας για τη στήριξη των σχολικών κοινοτήτων σε περιόδους κρίσης, αναπτύχθηκε από την επιστημονική ομάδα του Εργαστηρίου Σχολικής Ψυχολογίας μια σειρά δράσεων για την αντιμετώπιση των αναδυόμενων αναγκών των σχολείων στην περίπτωση της πανδημίας COVID-19 καθ’ όλη τη διάρκεια της εξέλιξής της. Οι δράσεις αφορούσαν τους ακόλουθους αλληλένδετους τομείς:

Έρευνα  σε τρεις φάσεις κατά τη διάρκεια της πανδημίας

1. Εκπαιδευτικοί
2. Μαθητές/μαθήτριες
3. Γονείς
4. Ψυχολόγοι

Επιμόρφωση / ευαισθητοποίηση

Εκπαιδευτικοί 

1. Διαδικτυακά επιμορφωτικά σεμινάρια για εκπαιδευτικούς/στελέχη εκπαίδευσης για τη προσαρμογή παιδιών/εφήβων και για την ενίσχυση της ψυχικής τους ανθεκτικότητας σε δύσκολες περιόδου
2. Δραστηριότητες για πρακτική εφαρμογή στην τάξη και το σχολείο

Γονείς

1. Έντυπα για οικογένειες
2. Διαλέξεις σε γονείς, σχετικά με την προσαρμογή της οικογένειας κατά την περίοδο της πανδημίας

Ψυχολόγοι/κοινωνικοί λειτουργοί

Ειδικοί ψυχικής υγείας για τη στήριξη ευάλωτων ομάδων

Ακαδημαϊκή εκπαίδευση

1. Σε προπτυχιακούς φοιτητές/τριες του Τμήματος Ψυχολογίας, ΕΚΠΑ  και Τμημάτων  της Φιλοσοφικής Σχολής
2. Σε μεταπτυχιακούς φοιτητές/τριες του ΠΜΣ Σχολικής Ψυχολογίας του Τμήματος Ψυχολογίας, ΕΚΠΑ 

Εκπαιδευτικό/ενημερωτικό υλικό –Έντυπα

Δεκατέσσερα (14) έντυπα κατά τη διάρκεια των φάσεων της πανδημίας

1. πριν την αναστολή της λειτουργίας των σχολείων,
2. κατά τη διάρκεια της αναστολής και τη μετάβαση στην ηλεκτρονική τάξη,
3. κατά την επάνοδο στα σχολεία μετά την παραμονή στο σπίτι και
4. κατά τη διάρκεια της νέας σχολικής χρονιάς (2020-21)
5. στην αρχή της νέας σχολικής χρονιάς (2021-22)

Παρεμβάσεις

1. Διαλεκτική συμβουλευτική ψυχικής υγείας
2. Διαδικτυακή συμβουλευτική, υποστήριξη και εφαρμογή δραστηριοτήτων από μεταπτυχιακούς φοιτητές/τριες Σχολικής Ψυχολογίας στο πλαίσιο πρακτικής άσκησης

Ευαισθητοποίηση –Διάχυση σε Εθνικό και Διεθνές Επίπεδο

1. Μετάφραση εντύπων στην αγγλική, γερμανική και γαλλική γλώσσα, αραβική και φαρσί
2. Διάχυση και στις αντίστοιχες διευθύνσεις ελληνόγλωσσων σχολείων του εξωτερικού
3. Διεθνείς συνεργασίες –υλικό στην ιστοσελίδα ISPA


Πολυεπίπεδο πρόγραμμα ψυχοκοινωνικής υποστήριξης και προαγωγής της ψυχικής ανθεκτικότητας στη σχολική κοινότητα μετά από καταστροφικά γεγονότα (Η περίπτωση της καταστροφικής πυρκαγιάς) (2018-2019)


Πολυεπίπεδο πρόγραμμα ψυχοκοινωνικής υποστήριξης και προαγωγής της ψυχικής ανθεκτικότητας στη σχολική κοινότητα  μετά από καταστροφικά γεγονότα. Η περίπτωση της καταστροφικής πυρκαγιάς, 2018-2019

Μετά την καταστροφική πυρκαγιά στην περιοχή της Ανατολικής Αττικής (Ιούλιος 2018) σχεδιάστηκε ένα πολυεπίπεδο πρόγραμμα επιμόρφωσης/εκπαίδευσης, εποπτείας και διαλεκτικής συμβουλευτικής στις ψυχολόγους που τοποθετήθηκαν στα συγκεκριμένα σχολεία δίνοντας έμφαση στην παροχή έμμεσων υπηρεσιών ψυχικής υγείας σε εκπαιδευτικούς και γονείς. Οι ψυχολόγοι εκπαιδεύτηκαν στη χρήση εργαλείων καταγραφής δυσκολιών και δυνατοτήτων σε ατομικό επίπεδο και εντόπιζαν περιπτώσεις που έχρηζαν παραπομπής, ενώ μέσω της ψυχολογικής διαλεκτικής συμβουλευτικής με εκπαιδευτικούς εστίαζαν στην ενίσχυση των δυνατοτήτων σε ατομικό και συστημικό επίπεδο.

Παράλληλα αναπτύχθηκε και εφαρμόστηκε το «ΜΑΖΙ + 1: Πρόγραμμα ψυχοκοινωνικής υποστήριξης και προαγωγής της ψυχικής ανθεκτικότητας στη σχολική κοινότητα σε περίοδο ανάκαμψης και προσαρμογής μετά από καταστροφικά γεγονότα». Σκοπός του προγράμματος ήταν να ενισχύσει την ψυχική ανθεκτικότητα σε ατομικό και συστημικό επίπεδο, τις εσωτερικές δυνάμεις, τα κίνητρα και τις βασικές κοινωνικοσυναισθηματικές δεξιότητες των μαθητών/τριών. Το περιεχόμενο του προγράμματος αξιοποιούσε βασικούς τομείς της ψυχικής ανθεκτικότητας και των παρεμβάσεων ευαισθητοποιημένων στο τραύμα που αφορούν την ενίσχυση των σχέσεων και των πηγών στήριξης, την ανάκτηση αίσθησης ελέγχου, την προαγωγή της ελπίδας και της αισιοδοξίας και την ενδυνάμωση και αναγνώριση προσωπικών δυνατοτήτων.

Συμμετέχοντες: 8 Δημοτικά και 8 Νηπιαγωγεία στην περιοχή της Ανατολικής Αττικής

 


Πρόγραμμα ψυχοκοινωνικής υποστήριξης παιδιών προσφύγων και των οικογενειών τους στις σχολικές κοινότητες (2015-2018)


Πρόγραμμα ψυχοκοινωνικής υποστήριξης παιδιών προσφύγων και των οικογενειών τους στις σχολικές κοινότητες. Πρακτικές και παρεμβάσεις ευαισθητοποιημένες στις ψυχολογικές ανάγκες παιδιών/εφήβων και των οικογενειών τους που έχουν βιώσει τραυματικές εμπειρίες.

Η δράση αφορούσε έφηβους πρόσφυγες και αναπτύχθηκε στο πλαίσιο της λειτουργίας ενός άτυπου Κέντρου Εκμάθησης μέσα σε μια εγκατάσταση προσφύγων στην ευρύτερη περιοχή της Αθήνας. Η δράση αυτή υλοποιήθηκε σε συνεργασία με το Βρετανικό Συμβούλιο και τη UNICEF και αποσκοπούσε κυρίως στη στήριξη του προσωπικού του Κέντρου και την καθοδήγησή του για τη διευκόλυνση της δημιουργικής μάθησης, της ψυχοκοινωνικής προσαρμογής και της αίσθησης ασφάλειας των εφήβων προσφύγων. Στο πλαίσιο της δράσης πραγματοποιήθηκαν εισηγήσεις και κατάρτιση του προσωπικού με βάση τις ανάγκες και την ανατροφοδότηση των εκπαιδευτικών, ενώ σχεδιάστηκε και εφαρμόστηκε ένα πρόγραμμα ψυχοκοινωνικής υποστήριξης με τίτλο Building Our Horizons, με δραστηριότητες για εφαρμογή στην τάξη. Ο στόχος του προγράμματος ήταν η ενίσχυση των θετικών δεξιοτήτων και η προαγωγή της ψυχικής ανθεκτικότητας και της ευεξίας των εφήβων, η πρόληψη της κλιμάκωσης των επιπτώσεων του τραύματος, ο σεβασμός και η προώθηση της πολυπολιτισμικής ποικιλομορφίας και η προαγωγή της ενσωμάτωσης στην κοινότητα.


«ΣΥΝ-ΦΡΟΝΤΙΖΩ» («Connecting for Caring» C4C)

Tο Κέντρο Έρευνας και Εφαρμογών Σχολικής Ψυχολογίας σε συνεργασία με την Εταιρεία Σχολικής και Οικογενειακής Συμβουλευτικής και Έρευνας έχει αναπτύξει και υλοποιεί από το 2012 το Project Συν-Φροντίζω (Connecting for Caring - C4C), ένα πολυεπίπεδο πρόγραμμα πρόληψης, ευαισθητοποίησης, εκπαίδευσης και παρέμβασης που βασίζεται σε μια ολιστική προσέγγιση για την ενίσχυση της θετικής ανάπτυξης, προσαρμογής και στήριξης των παιδιών και των εφήβων στο σχολείο και στην οικογένεια.


Το «ΣΥΝ-ΦΡΟΝΤΙΖΩ» («Connecting for Caring» C4C) είναι ένα πολυεπίπεδο πρόγραμμα (project) πρόληψης, ευαισθητοποίησης, εκπαίδευσης και παρέμβασης, το οποίο σχεδιάστηκε από την Εταιρεία Σχολικής και Οικογενειακής Συμβουλευτικής και Έρευνας και το Κέντρο Έρευνας και Εφαρμογών Σχολικής Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών.

Επιστημονική Υπεύθυνη του προγράμματος είναι η Χρυσή Χατζηχρήστου, Καθηγήτρια Σχολικής Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών. Στηρίζεται σε σύγχρονες έρευνες από τη διεθνή και την ελληνική βιβλιογραφία και αποσκοπεί στο να συνδυάσει την επιστημονική γνώση, την έρευνα και την εφαρμογή στην πράξη, ώστε να παρέχει χρήσιμες γνώσεις και να αναδείξει καλές πρακτικές για όλους όσοι ασχολούνται και ενδιαφέρονται για τα παιδιά (εκπαιδευτικούς, γονείς, στελέχη εκπαίδευσης, ειδικούς ψυχικής υγείας,) αλλά και για τα ίδια τα παιδιά σχολικής και εφηβικής ηλικίας. Στο πλαίσιο του Project C4C υλοποιήθηκαν τα Προγράμματα: Διεθνές Πρόγραμμα WeC.A.R.E. (2012-2016), Ε.Μ.Ε.Ι.Σ. (2012-2013),  Στηρί-Ζωντας (2012-2013) για την υποστήριξη των μελών της σχολικής κοινότητας κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης με την ευγενική δωρεά του ιδρύματος Νιάρχος (2011-2013), Elpis του Ιδρύματος  Τσάκος, SolidarityNow.


 (Ενδεικτικές δημοσιεύσεις: Hatzichristou, 2015, 2014, 2013. Hatzichristou, Adamopoulou, & Lampropoulou, 2014. Hatzichristou, & Adamopoulou, 2013. Hatzichristou, Kati, Georgouleas, Likitsakou, & Yfanti, 2012. Hatzichristou, Yfanti, & Georgouleas, 2012. Stasinou & Hatzichristou, 2016) 


Στηρί-ζωντας στην Κρίση

Το πρόγραμμα «Στηρί-Ζωντας: Πρόγραμμα επιμόρφωσης εκπαιδευτικών για την ψυχολογική στήριξη των παιδιών στην περίοδο της  οικονομικής κρίσης» εντάσσεται στο πολυεπίπεδο πρόγραμμα πρόληψης, ευαισθητοποίησης, εκπαίδευσης και παρέμβασης «ΣΥΝ-ΦΡΟΝΤΙΖΩ» («Connecting for Caring» C4C).

Σκοπός του Προγράμματος

Σκοπός του προγράμματος είναι η υποστήριξη και ενδυνάμωση της ψυχικής ανθεκτικότητας των μαθητών και εκπαιδευτικών σε επίπεδο ατόμου, ομάδας – τάξης και  του ευρύτερου σχολικού συστήματος. Απώτερος στόχος είναι η υποστήριξη των εκπαιδευτικών, οι οποίοι βιώνουν ποικιλοτρόπως την οικονομική κρίση και επηρεάζονται άμεσα από αυτήν μέσω της ενίσχυσης της ψυχικής τους ανθεκτικότητας, ώστε να μπορέσουν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της προσωπικής και επαγγελματικής τους ζωής.

Συμμετέχοντες

Το πρόγραμμα εξειδικευμένης κατάρτισης εκπαιδευτικών για την ψυχολογική στήριξη των παιδιών στην περίοδο της  οικονομικής κρίσης, «Στηρί-Ζωντας», εντάσσεται στο πολυεπίπεδο πρόγραμμα πρόληψης, ευαισθητοποίησης, εκπαίδευσης και παρέμβασης «ΣΥΝ-ΦΡΟΝΤΙΖΩ» («Connecting for Caring» C4C) και απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης (νηπιαγωγεία και Δημοτικά σχολεία).

Εκπαιδευτικό Υλικό

Προκειμένου οι εκπαιδευτικοί να συμβάλουν στην ενδυνάμωση της ψυχικής ανθεκτικότητας των μαθητών, στο πλαίσιο του προγράμματος παρέχονται ειδικά σχεδιασμένες και δομημένες δραστηριότητες τις οποίες καλούνται οι εκπαιδευτικοί να εφαρμόσουν στην τάξη.

Οι δραστηριότητες αυτές εφαρμόζονται σε διάφορα επίπεδα: α. σε Ατομικό επίπεδογια κάθε μαθητή, ώστε να ενισχυθεί η ψυχική ανθεκτικότητα του κάθε παιδιού στην τάξη, β. σε επίπεδο Τάξης με διαφορετικές δραστηριότητες που έχουν ως στόχο την ενίσχυση της ψυχικής ανθεκτικότητας όλων των μελών της τάξης και  περιλαμβάνουν και τον/την εκπαιδευτικό, και γ. σε επίπεδο Σχολικής Μονάδας όπου προάγεται η ψυχική ανθεκτικότητα και το θετικά κλίμα μέσα από συγκεκριμένη μεθοδολογία και δράσεις για όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας.

Κατά τη διάρκεια της εφαρμογής του Προγράμματος  «Στηρί-Ζωντας» δόθηκαν στους εκπαιδευτικούς δύο δραστηριότητες οι οποίες ως στόχο είχαν την ενίσχυση της ψυχικής ανθεκτικότητας σε δύο επίπεδα: α) ατόμου (μαθητής, εκπαιδευτικός), (δραστηριότητα «Ιστορίες Εν τάξει… Εγώ») και  β) ομάδας-τάξης (μαθητές & εκπαιδευτικός) δραστηριότητα «Ήταν ένα μικρό καράβι»). Για κάθε δραστηριότητα δόθηκαν συγκεκριμένες οδηγίες εφαρμογής, οι οποίες περιελάμβαναν  ακριβείς κατευθύνσεις αναφορικά με πρακτικά θέματα (πχ. χρόνος εφαρμογής), καθώς και αναλυτικές περιγραφές σχετικά με τον τρόπο εφαρμογής των δραστηριοτήτων στην τάξη. Κάθε δραστηριότητα συνοδευόταν από σχετικό φυλλάδιο, το οποίο αποτελούσε ένα είδος ημερολογίου στο οποίο, με παιγνιώδη τρόπο, οι μαθητές σημείωναν τις καταγραφές τους.

Επιμόρφωση και εξειδικευμένη κατάρτιση εκπαιδευτικών

Η επιμόρφωση και εξειδικευμένη κατάρτιση των εκπαιδευτικών, διεξάγεται σε ένα δομημένο και εξειδικευμένο πλαίσιο. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει δύο αρχικές επιμορφώσεις ευαισθητοποίησης και τρεις εξειδικευμένες καταρτίσεις. Κάθε συνάντηση εξειδικευμένης κατάρτισης περιλαμβάνει δύο μέρη. Στο πρώτο μέρος παρουσιάζεται συνοπτικά το θεωρητικό πλαίσιο, εμπλουτισμένο με ένα ειδικότερο κάθε φορά θέμα καθώς και παρουσίαση  δραστηριοτήτων, ενώ στο δεύτερο μέρος κάθε επιμόρφωσης υπάρχουν δύο υποενότητες: α) η πρώτη αφορά στην εποπτεία των δραστηριοτήτων που εφαρμόζουν οι εκπαιδευτικοί στις τάξεις, β) η δεύτερη αφορά σε ειδικά σχεδιασμένες βιωματικές δραστηριότητες για τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς οι οποίες στοχεύουν στην απόκτηση δεξιοτήτων και γνώσεων μέσα από ένα διαφορετικό, εναλλακτικό τρόπο μάθησης.

 

Κατά το σχολικό έτος Ιανουάριος - Μάιος 2012 διεξήχθη το πρόγραμμα Πρόγραμμα επιμόρφωσης εκπαιδευτικών για την ψυχολογική στήριξη των παιδιών στην περίοδο της  οικονομικής κρίσης»,  «Στηρί-Ζωντας» με τη συμμετοχή σχολείων της Αττικής και της επαρχίας. Στις δύο αρχικές επιμορφώσεις συμμετείχαν 344 εκπαιδευτικοί από τους οποίους επιλέχθηκαν 138 εκπαιδευτικοί από 29 σχολικές μονάδες, και παρακολούθησαν τις τρεις εξειδικευμένες καταρτίσεις.


Πρόγραμμα Ε.Μ.Ε.Ι.Σ.

Το πρόγραμμα «Ε.Μ.Ε.Ι.Σ. αποτελεί ένα πρόγραμμα εξειδικευμένης κατάρτισης εκπαιδευτικών και παρέμβασης για την προαγωγή του θετικού κλίματος και της ψυχικής ανθεκτικότητας στη σχολική κοινότητα. Ευρύτερος στόχος του προγράμματος είναι η δημιουργία ενός θετικού κλίματος στο σχολικό πλαίσιο, ώστε να είναι δυνατή η ενίσχυση της ψυχικής ανθεκτικότητας ατόμων και ομάδων καθώς και η ανάδειξη και αξιοποίηση εσωτερικών δυνάμεων, κινήτρων και ικανοτήτων στο σχολικό πλαίσιο. Στο Πρόγραμμα συμμετείχαν 125 εκπαιδευτικοί και στελέχη εκπαίδευσης (Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης) και 3200 μαθητές από 39 σχολεία της ευρύτερης περιοχής της Αττικής.

Σκοπός του Προγράμματος είναι:

  • η ενίσχυση του θετικού κλίματος στο σχολικό πλαίσιο,
  • η ενίσχυση της ψυχικής ανθεκτικότητας ατόμων και ομάδων,
  • η δημιουργία ενός δικτύου σχολείων (διαδικτυακή αλληλεπίδραση, επικοινωνία, ανταλλαγή απόψεων-ιδεών-προτάσεων), και
  • η ανάδειξη καλών πρακτικών στη σχολική κοινότητα.

Εκπαίδευση των παιδιών "Ρομά"

Το Πολυεπίπεδο Μοντέλο Παροχής Σχολικών Ψυχολογικών Υπηρεσιών αναπτύχθηκε από το Κέντρο Έρευνας και Εφαρμογών Σχολικής Ψυχολογίας στο πλαίσιο του Προγράμματος «Εκπαίδευση των παιδιών Ρομά» που υλοποιείται από το 2011 από το Κέντρο Διαπολιτισμικής Αγωγής (ΚΕΔΑ) του Πανεπιστημίου Αθηνών, με στόχο τη βελτίωση των συνθηκών ένταξης μαθητών Ρομά στο εκπαιδευτικό σύστημα και την ενδυνάμωση των σχολικών μονάδων με παρεμβάσεις που προάγουν τη διαπολιτισμική κατανόηση, την επικοινωνία και τη συνεργασία.

Το Κέντρο Έρευνας και Εφαρμογών Σχολικής Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών ανέλαβε το σχεδιασμό και την υλοποίηση της Δράσης 5 του Προγράμματος (Χατζηχρήστου, 2013) με βασικό σκοπό την παροχή ψυχοκοινωνικής και μαθησιακής στήριξης και την προαγωγή της ψυχικής ανθεκτικότητας στα σχολεία που συμμετέχουν. Οι επιμέρους τομείς παρέμβασης αφορούν στην οργάνωση και το σχεδιασμό των δράσεων, στην εκτίμηση αναγκών, στον σχεδιασμό και δημιουργία υλικού/εργαλείων ψυχοεκπαιδευτικής αξιολόγησης, στην ανάπτυξη και εφαρμογή προγραμμάτων πρωτογενούς και δευτερογενούς πρόληψης και παρέμβασης, στην ατομική και ομαδική συμβουλευτική, στην ψυχολογική και διαλεκτική συμβουλευτική, στις επιμορφώσεις εκπαιδευτικών και στελεχών εκπαίδευσης, σε ομιλίες σε γονείς, στην έρευνα και στη συνεργασία με φορείς και άλλες δράσεις του Προγράμματος.

 

Στο Πρόγραμμα συμμετείχαν 7 μέλη ΔΕΠ και ο αριθμός των ψυχολόγων που απασχολήθηκαν κατά τα έτη εφαρμογής 2011-2015 κυμαίνεται μεταξύ 13 έως 4, ο αριθμός των σχολικών μονάδων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης κυμαίνεται μεταξύ 64 έως 37 και από τις παρεχόμενες υπηρεσίες επωφελήθηκαν ανά έτος 1985 έως και 826 μαθητές (Hatzichristou & Lianos, 2013. Λαμπροπούλου & Χατζηχρήστου, 2013. Χατζηχρήστου, 2013. Χατζηχρήστου & Λαμπροπούλου, 2012, 2013).

 


Κοινωνική και Συναισθηματική Αγωγή - Πρόγραμμα για την Προαγωγή της Ψυχικής Υγείας και της Μάθησης στη Σχολική Κοινότητα (2004-2014)

Πρόκειται για ένα πρόγραμμα πρωτογενούς πρόληψης που απευθύνεται σε όλους τους μαθητές της τάξης και εφαρμόζεται είτε από σχολικούς ψυχολόγους, είτε από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς, μετά από εξειδικευμένη κατάρτιση και εποπτεία. Ο σκοπός του Προγράμματος είναι πολυεπίπεδος και αφορά στους μαθητές, τους εκπαιδευτικούς αλλά και στο ευρύτερο σύστημα της σχολικής κοινότητας. Το Πρόγραμμα στοχεύει στην ενδυνάμωση της συμβουλευτικής διάστασης του ρόλου των εκπαιδευτικών και τη διαμόρφωση ενός θετικού κλίματος και η προαγωγή της ψυχικής υγείας και ψυχικής ανθεκτικότητας στο πλαίσιο του σχολικού περιβάλλοντος, διευκολύνοντας τη μαθησιακή διαδικασία και τη γενικότερη προσαρμογή των μαθητών στη σχολική ζωή, αλλά και στο ευρύτερο κοινωνικό πλαίσιο.

 

Το Πρόγραμμα περιλαμβάνει τις ακόλουθες θεματικές ενότητες:

  1. Εννοιολογικό πλαίσιο και περιγραφή του προγράμματος,
  2. Δεξιότητες επικοινωνίας,
  3. Αναγνώριση, Έκφραση, Διαχείριση Συναισθημάτων,
  4. Διαστάσεις της Αυτοαντίληψης, Αυτοεκτίμηση,
  5. Αντιμετώπιση Αγχογόνων Καταστάσεων,
  6. Κοινωνική Επάρκεια - Κοινωνικές Δεξιότητες,
  7. Διαδικασία Επίλυσης Συγκρούσεων,
  8. Σχολείο και Πολυπολιτισμικότητα,
  9. Σχολείο και Μαθητές με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες,
  10. Σχολείο και Οικογένεια,
  11. Δεξιότητες μελέτης,
  12. Διαχείριση Κρίσεων στη Σχολική Κοινότητα.

 

Την τελευταία δεκαετία έχει εφαρμοστεί σε σχολεία της Ελλάδας και της Κύπρου. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι κατά τα σχολικά έτη 2006-2009 συμμετείχαν στις καταρτίσεις 557 εκπαιδευτικοί και 8815 μαθητές από 245 σχολικές μονάδες. Τα αποτελέσματα της αξιολόγησης ήταν πολύ θετικά και επιβεβαιώνουν την αποτελεσματικότητα αντίστοιχων προγραμμάτων (Hatzichristou, Lampropoulou, & Lykitsakou, 2006. Hatzichristou, Lykitsakou, Lampropoulou & Dimitropoulou, 2010. Hatzichristou, Lampropoulou, Lykitsakou & Dimitropoulou, 2010. Χατζηχρήστου, Λαμπροπούλου & Λυκιτσάκου, 2004).

 


Πρόγραμμα για την Ένταξη Μαθητών με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες

Στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων του Κέντρου Έρευνας και Εφαρμογών Σχολικής Ψυχολογίας για την προαγωγή της ψυχικής υγείας των παιδιών προσχολικής και σχολικής ηλικίας εντάσσεται η συγγραφή σειράς παραμυθιών με εκπαιδευτικό και παιδαγωγικό χαρακτήρα που στοχεύει στην ευαισθητοποίηση των μελών της σχολικής κοινότητας προς τα παιδιά με διαφορετικές ανάγκες. Ειδικότερα, μέσα από τα παραμύθια επιχειρείται η διευκόλυνση της ένταξης των παιδιών, της ψυχοκοινωνικής ανάπτυξης και της προσαρμογής τους στο σχολικό αλλά και στο ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον. Το υλικό αυτό απευθύνεται σε μαθητές όλων των εκπαιδευτικών βαθμίδων, σε εκπαιδευτικούς και γονείς, καθώς και σε ειδικούς ψυχικής υγείας αλλά και, γενικότερα, σε όσους ενδιαφέρονται για την ψυχοκοινωνική προσαρμογή των παιδιών.

Η δομή των παραμυθιών βασίζεται σε σύγχρονα επιστημονικά δεδομένα και αποτελεί ένα χρήσιμο εργαλείο που προσφέρεται για ανάλυση, συζήτηση, διερεύνηση ειδικότερων θεμάτων που σχετίζονται με την ανάπτυξη, προσαρμογή, και τις ανάγκες των παιδιών και των οικογενειών τους. Για το λόγο αυτό περιλαμβάνουν συγκεκριμένες θεματικές ενότητες με ειδικότερους στόχους και θέματα για συζήτηση, τα οποία επιτρέπουν τη χρήση του υλικού χωρίς να αποκλείουν την αυτενέργεια, ενώ παράλληλα δίνουν περιθώρια για ευελιξία και δεν περιορίζουν τις δημιουργικές δυνατότητες των αναγνωστών. Για τη διευκόλυνση της επίτευξης των παραπάνω στόχων κάθε παραμύθι συνοδεύεται από ειδικό ένθετο που παρέχει κατευθύνσεις για τη χρήση του παραμυθιού ως εκπαιδευτικό υλικό με δραστηριότητες και ερωτήσεις:

  • για το σύνολο του παραμυθιού,
  • ανά ενότητα και
  • για το κλείσιμο του παραμυθιού.

Οι δραστηριότητες αυτές προσαρμόζονται με βάση την ηλικία και το αναπτυξιακό επίπεδο των παιδιών.

 

Εκπαιδευτικό Υλικό από την Εφαρμογή

Ειδικότερα, το παραμύθι «Ο Τρυφερούλης Μικροφτερούλης» (Χατζηχρήστου & Πολυχρόνη, 2007), στοχεύει στην ευαισθητοποίηση, την ενίσχυση των δεξιοτήτων επικοινωνίας όλων των παιδιών και στην παροχή γνώσης και κατευθύνσεων για την κατάλληλη στήριξη των παιδιών με ειδικές ανάγκες, με απώτερο στόχο τη σταδιακή αλλαγή των στάσεων, των στερεοτυπικών αντιλήψεων, την αποδοχή της διαφορετικότητας και την αλλαγή της συμπεριφοράς μέσω μιας ουσιαστικής αλληλεπίδρασης. Επιπλέον, μια σημαντική διάσταση των παραμυθιών αποτελεί η ανάδειξη της πρόκλησης της αλλαγής μέσα από την αλληλεπίδραση επιμέρους υποσυστημάτων (η οικογένεια, το σχολείο, οι συνομήλικοι). Όλοι έχουν κεντρικό ρόλο, συμμετέχουν στη δράση, συμβάλλουν στην αλλαγή και ο κάθε αναγνώστης μπορεί να βρει τον δικό του ήρωα και να ταυτιστεί μαζί του. Με αυτό τον τρόπο δίνεται η δυνατότητα σε γονείς και εκπαιδευτικούς να μάθουν μαζί με τα παιδιά και να εκπαιδεύσουν παράλληλα τους μαθητές τους αλλά και τους ίδιους τους εαυτούς τους.

Το παραμύθι έχει αποτελέσει το θέμα ποικίλων δραστηριοτήτων, όπως η δραματοποίησή του από σπουδαστές του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σχολικής Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών και η παρουσίασή του στο πλαίσιο εκδηλώσεων σχολείων με τη συνεργασία και τη συμμετοχή μαθητών (Αρσάκεια-Τοσίτσεια Σχολεία), ειδικών σχολείων (Θεοτόκος) και φορέων (Ραδιομαραθώνιος) για ευαισθητοποίηση ενηλίκων και παιδιών για τα παιδιά με ειδικές ανάγκες.