Η διεθνής δράση με τίτλο «Νιώθοντας φροντίδα και υποστήριξη στοσχολείο μας: Ένα ταξίδι στο δικό μας κόσμο» (“Feeling CARED in School: A Journey around the World”) διοργανώθηκε από το Εργαστήριο Σχολικής Ψυχολογίας, ΕΚΠΑ, σε συνεργασία μετο ISPA School Psychology Trainers Task Force, και το ISPA Student Organizing Committee (του International School Psychology Association). Πρόκειται για ένα νέο εγχείρημα με διεθνή διάσταση και αποτελεί τη συνέχεια των πολυεπίπεδων δράσεων και παρεμβάσεων του Εργαστηρίου Σχολικής Ψυχολογίας, ΕΚΠΑ για την ψυχοκοινωνική υποστήριξη σχολικών κοινοτήτων και την ενίσχυση της ψυχικής ανθεκτικότητας κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19. Απώτερος σκοπός της παρούσας διεθνούς πρωτοβουλίας αποτελεί η ανάδειξη του ρόλου του σχολείου/τάξης ως πλαίσιο που στηρίζει τα παιδιά, ενισχύοντας την ψυχική ανθεκτικότητα ακόμα και σε δύσκολες/ιδιαίτερες περιόδους και η ανταλλαγή εμπειριών για τον τρόπο που νιώθουν οι μαθητές/τριες ότι το σχολείο μπορεί να προσφέρει φροντίδα και υποστήριξη στα μέλη του.
Στη συγκεκριμένη δράση ενθαρρύνεται η συμμετοχή μαθητών/τριών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε διεθνές επίπεδο, ώστε να αναδειχτεί το σχολείο ως ένα πλαίσιο φροντίδας που μπορεί να λειτουργεί υποστηρικτικά για τους μαθητές/τριές του και περιλαμβάνει:
Μέσα από τις απαντήσεις τους στα έντυπα αλλά και μέσα από τη δημιουργική τους έκφραση στο σχεδιασμό της αφίσας τους, οι μαθητές/τριες αναδεικνύουν τις σημαντικές διαστάσεις ενός σχολείου που νοιάζεται και φροντίζει λειτουργώντας προστατευτικά για τα μέλη του σε δύσκολες περιόδους. Ειδικότερα φαίνεται ότι οι μαθητές/τριες αναφέρθηκαν στην σημαντικότητα των δεσμών φιλίας που τους ενώνουν, τους κοινούς στόχους, τα όνειρά τους αλλά και τις κοινές τους ανάγκες. Εξέφρασαν την υποστήριξη που λαμβάνουν από τους εκπαιδευτικούς τους και τους/τις συμμαθητές/τριές τους στο σχολικό περιβάλλον. Τα στοιχεία της ομαδικότητας, της αποδοχής και της αλληλοϋποστήριξης αποτελούν βασικές αξίες που αναφέρουν οι μαθητές/τριες ότι τους ενώνουν αναδεικνύοντας τα χαρακτηριστικά σε επίπεδο ατόμου και τάξης/σχολείου που μπορούν να αποτελέσουν προστατευτικούς παράγοντες ιδιαίτερα σε δύσκολες περιόδους.
Ευχαριστούμε πολύ όλους τους μαθητές και τις μαθήτριες αλλά και τους/τις εκπαιδευτικούς των τάξεων, τους/τις ψυχολόγους και τους συντονιστές που συμμετείχαν σε αυτή τη διεθνή δράση. Μας ταξίδεψαν μέσα από τα μηνύματα των έργων τους αναδεικνύοντας τις κοινές ανάγκες και δυνατότητες που «συναντιούνται» στο σχολικό περιβάλλον σε όποιο σημείο του χάρτη και αν βρίσκεται.
Για να δείτε το flipbook με τα έργα των μαθητών στην ελληνική γλώσσα πατήστε ΕΔΩ.
Το Διεθνές πρόγραμμα “WeC.A.R.E.” είναι ένα εξ αποστάσεως πρόγραμμα εξειδικευμένης κατάρτισης εκπαιδευτικών και παρέμβασης στην τάξη που στοχεύει στην προαγωγή του θετικού κλίματος και της ψυχικής ανθεκτικότητας των μαθητών και την ανάπτυξη διεθνούς δικτύου σχολείων με τη συμμετοχή εκπαιδευτικών, σχολικών ψυχολόγων και μαθητών.
Το “WeC.A.R.E.” είναι μέρος του ευρύτερου πολυεπίπεδου προγράμματος πρόληψης, ευαισθητοποίησης, εκπαίδευσης και παρέμβασης «ΣΥΝ-ΦΡΟΝΤΙΖΩ» (“Connecting for Caring” C4C - www.connecting4caring.gr/content/video-c4c) που σχεδιάστηκε και αναπτύχθηκε από το Κέντρο Έρευνας και Εφαρμογών Σχολικής Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών (Κ.Ε.Ε.ΣΧΟ.ΨΥ) και την Εταιρεία Σχολικής και Οικογενειακής Συμβουλευτικής και Έρευνας (Ε.Σ.Ο.Σ.Ε). Το Διεθνές Πρόγραμμα "WeC.A.R.E." φέτος υλοποιείται με την ευγενική χορηγία του Solidarity Now.
Συμμετέχοντες
434 εκπαιδευτικοί
287 σχολικές μονάδες
6742 ωφελούμενοι μαθητές
από 13 χώρες : Ελλάδα, Κύπρο, Μ. Βρετανία, Βέλγιο, Γερμανία, Ελβετία, ΗΠΑ, Ιρλανδία, Καναδά, Ολλανδία, Σουηδία, Αιθιοπία και Αυστραλία
Σκοπός
Σκοπός του προγράμματος είναι η ενίσχυση της ψυχικής ανθεκτικότητας και η προαγωγή του θετικού σχολικού κλίματος μέσα από την υποστήριξη παιδιών, εκπαιδευτικών, σχολείων στις δύσκολες οικονομικές περιόδους.
Επιμέρους στόχοι είναι:
Για να δείτε το Newsletter μας κάνετε κλικ ΕΔΩ.
Το Κέντρο Έρευνας και Εφαρμογών Σχολικής Ψυχολογίας σε συνεργασία με το Διεθνή Σύλλογο Σχολικής Ψυχολογίας, διοργάνωσε το πρόγραμμα με τίτλο: «Το Ολυμπιακό Πνεύμα μέσα από τη Φωνή των Παιδιών» (“The Olympic Spirit through Children’s Voice”).
Σκοπός της προσπάθειας ήταν η ευαισθητοποίηση και η δημιουργική έκφραση παιδιών και εφήβων από διαφορετικά εκπαιδευτικά και πολιτισμικά πλαίσια και επίπεδα, η ανάδειξη της διαφορετικότητας και η προβολή του Ολυμπιακού Πνεύματος και της Ολυμπιακής Ιδέας σε διεθνές επίπεδο. Ειδικότερα, σκοπός του συγκεκριμένου Προγράμματος ήταν η έκφραση των αντιλήψεων των παιδιών για τους Ολυμπιακούς αγώνες και τα ολυμπιακά ιδεώδη, η διερεύνηση των προσδοκιών τους από την Ολυμπιάδα του 2004 στην Αθήνα και η επικοινωνία μεταξύ μαθητών διαφορετικών χωρών μέσα από την ανταλλαγή μηνυμάτων εμπνευσμένων από το Ολυμπιακό πνεύμα.
Στο Πρόγραμμα συμμετείχαν μαθητές σχολείων από 21 χώρες και από διάφορες εκπαιδευτικές βαθμίδες και άλλα πλαίσια (νηπιαγωγεία, σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, ειδικά σχολεία, ιδρύματα και νοσηλευτικό πλαίσιο). Οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να εκφραστούν δημιουργικά μέσα από ζωγραφιές, κατασκευές, ψηφιδωτά, ποιήματα, κείμενα και μηνύματα για τους Ολυμπιακούς αγώνες. Το πρόγραμμα υλοποιήθηκε μέσω ενός διεθνούς δικτύου συνεργασίας ψυχολόγων, εκπαιδευτικών και μαθητών από τις χώρες που συμμετείχαν, καθώς και ομάδας σπουδαστών του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σχολικής Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών.
Συνολικά συγκεντρώθηκαν 1700 έργα μαθητών από τις διαφορετικές χώρες. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα παιδιά με τα έργα τους εξέφρασαν μηνύματα όπως η συναδέλφωση, η συνύπαρξη των λαών, η αναγκαιότητα της δημιουργίας σχέσεων πέρα από το χρώμα, το φύλο, τη φυλή ή την εθνικότητα. Τα έργα αξιολογήθηκαν από ειδική κριτική επιτροπή με βάση καλλιτεχνικά, αισθητικά και ψυχοεκπαιδευτικά κριτήρια. Τα έργα που επιλέχθηκαν από ειδική κριτική επιτροπή και βραβεύθηκαν έχουν εκδοθεί σε ειδικό λεύκωμα με τίτλο «The Olympic Spirit through children’s voice, Το Ολυμπιακό Πνεύμα μέσα από τη φωνή των παιδιών» (Χατζηχρήστου, 2004). Για την απονομή των βραβείων και των επαίνων στους Έλληνες μαθητές διοργανώθηκε ειδική εκδήλωση από το Κέντρο Έρευνας και Εφαρμογών Σχολικής Ψυχολογίας στο Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων. Αντίστοιχες εκδηλώσεις έγιναν και σε άλλες πόλεις στην Ελλάδα.
Επίσης, ορισμένα από τα έργα που επιλέχθηκαν παρουσιάστηκαν σε ειδική έκθεση που συνδιοργανώθηκε από το Κ.Ε.Ε.ΣΧΟ.ΨΥ. με τον Πολιτισμικό Οργανισμό του Δήμου Αθηναίων, στο Πνευματικό Κέντρο Δήμου Αθηναίων κατά τη διάρκεια των Ολυμπιακών και των Παραολυμπιακών Αγώνων στην Αθήνα (Αύγουστος-Σεπτέμβριος, 2004), καθώς και κατά τη διάρκεια του 27ου Διεθνούς Συνεδρίου Σχολικής Ψυχολογίας που συνδιοργανώθηκε από τον Τομέα Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών και το Διεθνή Σύλλογο Σχολικής Ψυχολογίας (Ιούλιος, 2004). Το Πρόγραμμα έχει επίσης παρουσιαστεί σε επιστημονικά συνέδρια και πολιτιστικές εκδηλώσεις, όπου υπήρξαν επιστημονικές εισηγήσεις σχετικά με την καλλιτεχνική και δημιουργική ανάλυση των έργων των παιδιών και τη διεπιστημονική προσέγγιση του προγράμματος (Hatzichristou, Dimitropoulou, Lampropoulou, De Saint Hillaire, Palikara, Vardi, Gilboa, Natzel, Dolek, Yang, & Ungerleider, 2005. Χατζηχρήστου και συν., 2004).
Το διαπολιτισμικό πρόγραμμα συνεχίστηκε στο πλαίσιο του προγράμματος πρόληψης «CESEP (Culture, Education, Sport and Ethics Program)», με συμμετοχή 30 χωρών. Στόχος ήταν η ευαισθητοποίηση των μαθητών σε θέματα πρόληψης, χρήσης ουσιών καθώς και η προαγωγή της ιδέας του «ευ αγωνίζεσθαι» (Justice for Athletes’ Culture, Education, Sportsmanship and Ethics Program (CESEP) (2008). Culture, Education and Drug-Free Sport: A Child’s Perspective). Τα έργα των παιδιών παρουσιάστηκαν στους Ολυμπιακούς Αγώνες του Πεκίνου το 2008.
Κατά την χρονική περίοδο 2001-2009 το ΕΣΧΟΨΥ σε συνεργασία με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου εφάρμοσε το πρόγραμμα «ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ και ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ - ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΑΓΩΓΗ ΤΗΣ ΨΥΧΙΚΗΣ ΥΓΕΙΑΣ και ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ ΣΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ» στην Κύπρο με τη συμμετοχή περίπου 120 δημοτικών σχολείων, 4.500 μαθητών/τριών Δ’, Ε΄ και Στ’ τάξεων και 400 εκπαιδευτικών.